„Kedves Főorvos Asszony!
Januárban egy hetes konzervatív kezelésen vettem részt az Országos Gerincgyógyászati Központban. A terápia részeként minden nap előadáson vehettünk részt, amelyet a kórház dolgozói tartottak a bent fekvő betegek számára. Meglepett a kezdeményezés. Korábban nem hallottam olyanról, hogy egy kórházi kezelés részét képezte volna a betegoktatás
A napi egy órás előadások keretében tájékoztatást kaptunk fájdalomcsillapító gyógyszerek fajtáiról, lehetséges mellékhatásaikról, a gyomorvédő szerek fontosságáról, a gerincoszlop felépítéséről, a leggyakoribb gerinc-degenerációk kialakulásának okairól és a megelőzés lehetőségeiről. Kaptunk továbbá dietetikai, pszichológiai, egészség-megőrzési tanácsokat, valamint betekintést nyerhettünk a szarkopénia kapcsán folyó legújabb kutatásokba is. Az előadások végén választ kaphattunk az adott témában feltett egyéni kérdéseinkre is.
A hét folyamán több betegtárssal is beszélgettem. Valamennyien rendkívül hasznosnak találták a kezdeményezést, dicsérték az előadó munkatársak lelkességét, közérthető stílusát és segítőkész hozzáállását, ami nem csupán az előadások alatt, de az egész hetes benntartózkodásunk folyamán megfigyelhető volt.
Mindannyian örömmel üdvözöltük intézetük kulturált, magas szintű oktató-programját és azt a különleges élményt, hogy dolgozóik partnerként kezelik a pácienseket, éreztetik, hogy a mi hozzáállásunk és tájékoztatásunk is fontos része a kezelésnek.
Úgy gondolom, hogy a hasonló programok nagymértékben segíthetnek a hazánkban sajnos nem mindig pozitívan megítélhető orvos-beteg kapcsolat alakításában.
Köszönettel és tisztelettel,
Endrédi Xénia”
Az intézetünkbe érkező Páciens véleményt olvasva megkérdeztük Dr. Ferenc Mária főorvos asszonyt, - aki a Betegedukációs tevékenységünk elindítója - hogy tájékoztasson minket arról, minek köszönhető, hogy a több éve működő Betegoktató programunk még mindig ilyen sikeresen funkcionál.
Valóban, a Betegoktatást már 1995-ben kezdtük el intézményünkben, felismerve a tanítás jelentőségét a gyógyításban, amelyet az évek során mindig bővítettünk, változtattunk, átszerveztünk a Páciensek igényeit, visszajelzéseit is figyelembe véve. Számos edukációs projekt funkcionál ma már központunkban, a honlapunkon online elérhető ismeretanyagtól, a műtéti Betegtájékoztatókon, Betegoktatási kézikönyvünkön keresztül, a strukturált napi több mint egy órás Betegoktatási foglalkozásokig. Betegoktatási programunk az egy hetes konzervatív terápiás ellátásunk része.
Az utóbbi prosperáló program eredményessége - amelyet kérdőíves módszerrel is értékeltünk - köszönhető a közvetlen, közérthető kommunikációnak az oktatók és Páciensek között, mint azt több Betegünk is megfogalmazott. A sikeres és produktív tanítási módszer kulcsa a jól összeállított oktatási stratégián kívül, a képzett, jó kommunikációs készségű, és lelkes oktatói munkacsoport is, melyért köszönet munkatársaimnak. Fontos szempont még, hogy a témákat bővítsük, frissítsük.
Melyik témával bővítették mostanában az edukációs tanrendet?
A szarkopéniával, mely az idősödő,- hatvan év feletti korosztály- egyik említésre méltó problémaköre. Sokak számára ismeretlen fogalom a szarkopénia, pedig az egyre korosodó társadalmunk egyik meghatározó, a fizikai teljesítményt korlátozó jelensége. A szarkopénia korunk létező problémája, 50-60 év felett a fizikai teljesítőképesség csökkenése mellett mind az oszteoportikus nőkben, mind a férfiakban az esések számát, a törési –és halálozási rizikót jelentősen növeli. Időben próbáljunk küzdeni ellene, mert a becslések szerint ma 50 millióra tehető szarkopéniások száma, amely 2050-re 200 millióra fog növekedni a 60 év feletti korosztály számának emelkedése miatt, a demográfiai előre jelzések szerint.
Előzetesen végeztünk a konzervatív kezelésre befekvő Páciensek körében felmérést hogy ismerik-e a kórképet, s 60 Beteg kérdőíveinek feldolgozása után az eredmény, az alábbi kördiagramon szemléltetve elég figyelemre méltó, ugyanis 91%-ban nem is hallottak róla, 9% pedig már hallotta a kifejezést, de nem tudta mit is jelent? Ezért is döntöttünk a téma bevezetése mellett az oktatási tematikánkba, hisz napjaink demográfiai változásainak köszönhetően, a fejlett világban is igen komoly népegészségügyi problémát jelent, és ehhez képest a hazai lakosság meglehetősen tájékozatlan a kórállapotról.