2022-12-08 16:15 || 1.0.0
  • Intézetünk
  • Munkatársaink
  • Tevékenységeink
  • Kórházfejlesztés
  • Gyakori kérdések
  • Cikkek
  • Elérhetőségek
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 887-7901 | E-mail: info@ogk.hu
    Magas kontrasztú nézet

    Európai Diáksport Napja

    Ez a cikk több mint 2 éve frissült utoljára. Kérjük, olvasáskor vegye ezt figyelembe!

    Szeptember 30-án 20 országban közel egymillió gyermek részvételével rendezték meg az Európai Diáksport Napját. Dr. Somhegyi Annamáriát, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatóját kérdeztük arról, miért életbevágóan fontos az, hogy része legyen a gyerekek napi rutinjának a mozgás.

    Gyermekek sportolás közben.

    Azt gondolnánk, hogy a mozgásszegény életmód elsősorban a felnőtt- és időskorúakra jellemző. Miért fontos egy ilyen nagyszabású rendezvénnyel a gyerekeket is sportolásra buzdítani? Talán nem mozognak eleget?

    A mozgásszegény életmód napjainkban a gyerekeket nagyon erősen fenyegeti, hiszen a kütyü-korszakban vagyunk, amikor a gyerekek egésznap ott görnyednek a telefonjaik, tabletjük, számítógépük fölött. Ahelyett, hogy a mozgás töltené ki a mindennapjaikat – amivel a gerincük és minden  szervük egészséges fejlődését, sőt a lelki egészségüket és eredményes tanulásukat is segíthetik.

    Mennyire jellemzőek a gerincbetegségek gyermekkorban?

    A gyerekek közel kétharmadának nincs rendben a gerince. Látjuk a testtartásukon, a járásukon. Ez még nem betegség, „csak” az izmok helytelen működése. Viszont ha ez így marad, és nem teszünk ez ellen semmit, akkor ez jó táptalaját adja a felnőttkori porckopásos betegségeknek, amelyek már ma is népbetegségnek számítanak, holott a jelenlegi felnőtt generáció még nem a kütyü-korszakban nőtt fel, tehát a mai gyerekek még veszélyeztetettebbek. Ez ellen mozgással, másrészt a testnevelés órán belül egy speciális, rendszeres tartásjavító tornával tudunk védekezni.

    A gyerekek 80%-a 8 éves koráig rendszeresen mozog, 8 és 12 éves koruk között ez az arány jelentősen csökken, 15 éves koruk fölött pedig még kevesebben mozognak a felmérések szerint. Miért veszélyes ez?

    Az a megdöbbentő valóság, hogy a klasszikus civilizációs népbetegségek, mint a szív- és érrendszeri problémák, az elhízás és a cukorbetegség, a csontok mészhiányos betegségének kialakulása megelőzhetők rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással. Hatalmas tehát a felelősség a szülőkön, hogy támogassák gyermekeik rendszeres sportolását, hozzájárulva ezzel egészséges jövőjükhöz.

    Az iskolának vagy szülőnek van nagyobb szerepe abban, hogy mozogjon a gyerek?

    Elsősorban a szülőn múlik, hogy a gyermeke mennyire szereti meg a mozgást. Gyerekkorban megszerettetni valamit a legkifizetődőbb. Az a legjobb szülői hozzáállás, ha támogatja a gyereket akkor is, ha nem olyan ügyes a testnevelés órákon. Emellett használjanak ki minden lehetőséget a mozgásra. Ha lehet, ne kocsival menjenek iskolába, lift helyett lépcsőzzenek, illetve hétvégenként menjenek együtt mozogni, mert így a szülő a példamutatáson túl sokat tehet a saját egészsége megőrzése érdekében is.

    Milyen a helyes testnevelő tanári hozzáállás?

    A diákok idejük nagy részét az iskolában töltik. A szakmai előírás szerint napi 60 percet kell mozognia a gyereknek, hogy egészséges legyen. Ezt nem lehet másként teljesíteni, csak hogyha minden nap van testnevelés óra, sőt még amellett is szükség van egyéb testmozgásra. Egész Európában csak nálunk sikerült kivívni, hogy 2012-ben bevezették a mindennapi testnevelést az iskolákban. Nagy felelősség van az iskolán, hogy ezt hatékonyan, jól valósítsa meg, úgy, hogy a várt egészséghatások valóban jöjjenek.

    A testnevelőknek olyan művésszé kell válniuk a saját szakmájukban, hogy mindenkitől meg is követeljék a neki szükséges terhelést, de ezt úgy tegyék, hogy a gyerekek a jól végzett munka sikerét, örömét megéljék és így megszeressék a mozgást. A testnevelőnek az értékelést is úgy kell megoldania, hogy mindegyik gyereket a saját képességeihez, adottságaihoz mérje – ez is fontos ahhoz, hogy a gyerek a mozgást megszeresse és ne a sikertelenség érzését vigye haza.

    A Magyar Diáksport Szövetség kiváló módszertani kiadványokat készített erre, és ezeket minden iskola megkapta nemrégen. Legizgalmasabb az Alternatív játékok című kiadványuk, melyben 87 olyan értelmes és hasznos játékot gyűjtöttek össze, amelyhez nem kell tornaterem, csak kreativitás és mozgásra nyitott diákság Tudjuk jól, hogy kevés tornaterem van, lehetetlen minden testnevelés órát ott megtartani, de a gyerekeknek nem tornateremre, hanem mozgásra van szükségük minden nap!