• Intézetünk
  • Munkatársaink
  • Tevékenységeink
  • Orvosoknak
  • Gyakori kérdések
  • Elérhetőségek
  • Karrier
  • Telefon: +3618877900
    E-mail: info@ogk.hu

    Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@ogk.hu
    language enmagyar
    Sajtómegjelenések
    Sajtóközlemények
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2021-es cikkek

    A mindennapi egészségfejlesztő testmozgást támogató KOMA XXXVII (2001) pályázat értékelése

    Az EüM-KOMA-ISM mindennapi testmozgás pályázatának megvalósulását az Országos Tisztifőorvosi Hivatal Egészségvédelmi Osztályának irányításával a megyei tisztifőorvosok az egészségvédelmi munkatársaik útján ellenőrizték a 2001/2002-es tanév során, majd a látottakat értékelték. A beszámolókat elemezve az alábbi következtetéseket lehetett levonni:

    1. Az ÁNTSZ által végzett ellenőrzés pontosan, a kért szempontoknak megfelelően, lényegre törően történt meg.

    2. Ezzel lényeges bizonyítékot sikerült nyernünk arról, hogy az iskolák meg tudják-e valósítani a mindennapi egészségfejlesztő testmozgást minden tanulójuk számára:

    • a 140 nyertes iskola közül 127 (90,7 %) eleget tudott tenni a kiírás két lényegi pontjának (minden tanuló részt vesz a mindennapi testmozgásban, minden tanulóval végeztetik a testnevelésben a Magyar Gerincgyógyászati Társaság tartásjavító tornáját)

    • a 140 iskola közül 13 (9,3 %) nem tett eleget a kiírás valamelyik lényegi elemének (9 iskolában nem sikerült minden tanulót bevonni, 4 iskolában nem alkalmazták a Magyar Gerincgyógyászati Társaság tartásjavító tornáját)

    • a 140 iskola közül 54 (38,6 %) példaszerűen valósította meg a feladatot

    • a 140 iskola közül 117-ben (83,6 %) alkalmasnak találta a testmozgás-program helyszíneit az ÁNTSZ ellenőrzés

    • a 140 iskola közül 20-ban (14,3 %) gyengén alkalmas a helyszín, 3 iskolában (2,1 %) nem alkalmas a helyszín a testmozgásra.

    3. Az iskolák tantestületeinek odaadó munkája nyomán szinte mindenhol sikerült elérni, hogy a szülők támogassák a mindennapi testmozgás programot, bár többlet időt köt le.

    4. Az iskolák túlnyomó többségében sikerült elérni, hogy a gyerekek örömmel vegyenek részt a mindennapi testmozgásban.

    5. Alapvetően kétféle módszer alakult ki a mindennapi testmozgás-program időbeni megoldására:

    • órarendbe iktatták, és így magától értetődően minden gyerek részt vett

    • nem iktatták órarendbe (többnyire azért nem sikerült órarendbe iktatni, mert a nyerés tényéről a tanév megkezdése után értesültek az iskolák - a kuratóriumi döntés szeptember 6-án született; ahol nem iktatták órarendbe, ott egyéni kiskönyvben vezették és igazolták a gyermekek részvételét a mindennapi testmozgás-programban).

    6. Feltűnik, hogy az iskolák rugalmasan alkalmazkodtak saját adottságaikhoz és körülményeikhez, nagy beleérző képességgel és találékonysággal oldották meg a vállalt feladatot.

    7. Több értékelésből kiviláglik, hogy az iskolák szükségesnek tartják, hogy a testnevelési óraszám kötelező módon emelkedjen.

    8. Néhány iskola jelezte, hogy a megkezdett mindennapi testmozgás-programot folytatni fogja akkor is, ha további pályázati forrás nem fog rendelkezésre állni.

    9. Sok iskola jelezte, hogy további támogatás hiányában nem fogja tudni folytatni a megkezdett programot.

    10. A pályázók egy része nem a többlet-óradíjak fedezésére igényelte a támogatást, hanem a testmozgás helyszínének vagy eszközeinek javítására.

    11. A nyertes iskolák között volt egy (Kecskemét, Vörösmarty Mihály Általános Iskola), melyben a 2001/2002-es tanévben már 15 éve valósult meg a mindennapi, órarendbe iktatott testnevelés, az önkormányzat folyamatosan biztosítja ehhez a többlet-finanszírozást, az iskola pedig a szükséges időt kigazdálkodja. A módszer egyszerű: 40 percig tart minden tanóra, így jut idő minden nap az órarendbe iktatott testnevelésre is. A tantestület tagjaitól ez önfegyelmet és 5 perc áldozatot kíván.

    12. A KOMÁ-hoz beküldött, testnevelési szaktanácsadók által készített értékeléseket testnevelők elemezték, az ő összefoglalásuk szerint az iskolák 2/3-a megfelelő módon oldotta meg a mindennapi testmozgást, 1/3-uk pedig gyengén vagy bizonytalanul megítélhető módon. Ők összesen 12 kiemelkedő példát jelöltek meg.

    2012. március 14.

    Dr. Somhegyi Annamária

    prevenciós igazgató