Az Országos Gerincgyógyászati Központ hazánk egyetlen olyan közfinanszírozott kórháza, amely a gerincbetegségek diagnosztikájának és kezelésének teljes spektrumát átfogja.

English

A betegtájékoztató programunk vezetőjét kérdeztük izgalmas munkájáról

Oroszi Juliannát, az Országos Gerincgyógyászati Központ betegoktatóját, a betegtájékoztató szolgálat vezetőjét arra kértük, hogy meséljen az elmúlt 10 évben végzett hiánypótló munkájáról.

Hogyan került az Országos Gerincgyógyászati Központhoz?

24 évig műtősnőként dolgoztam, ebből 12 évig Németországban, Európa legnagyobb gerincklinikáján. Amikor hazaköltöztem Magyarországra, akkor porckorongsérvet diagnosztizáltak nálam. Dr. Varga Péter Pál Főorvos Úr vizsgált meg, majd a műtétet is ő végezte. Szerencsére azóta is jól vagyok. A műtétet követő időszakban merült fel az ötlet, hogy az intézményen belül érdemes lenne elindítani egy teljes körű betegtájékoztató programot. Ez 10 éve történt, azóta végzem az Országos Gerincgyógyászati Központban a műtét előtti betegtájékoztatást.

Hogyan telik egy átlagos napja?

Délelőttönként meglátogatom az előző napon operált betegeket és utána a műtéti kiírás szerint átnézem a másnapi páciensek dokumentációját, kórtörténetét, majd személyre szabottan történik a műtét előtti terápiás betegtájékoztatás. Ez egy kötetlen beszélgetés, szó sincs kikérdezésről. Átvesszük a betegtájékoztató füzet tartalmát, természetesen a beteg igényeihez és helyzetéhez igazítva. Vannak olyan páciensek, akik szeretnek kérdezni, vannak, akik kevésbé. A lényeg, hogy a betegek azt érezzék, hogy intézményünkben figyelnek rájuk. A nem járóképes betegek esetében az ágyuk mellett történik a műtét előtti betegtájékoztatás, de nálunk főként járóképes páciensek vannak. Napi 12-15 beteget tájékoztatunk. Ennek a beszélgetésnek a keretében történik a belegyező nyilatkozatok meglétének ellenőrzése is, illetve annak elkészítése. Mindezek mellett végzem az egyéb feladataimat: a témával kapcsolatos kutatómunkát, cikkírást, előadások összeállítását, felmérések készítését, a betegtájékoztató füzetek folyamatos ellenőrzését, frissítését, rendelését stb.

Miért fontos a beteg tájékozottsága saját egészségügyi állapotával kapcsolatban?

Az informált beteg sokkal jobban gyógyul. Azt szoktam mondani a páciensnek, hogy a sebész szakorvos fizikálisan elvégzi a műtétet, de rengeteget számít az is, hogy ő, a beteg milyen tudattal fekszik fel a műtőasztalra. Többek között ezért is tartom nagyon fontosnak a műtét előtti napon történő találkozásomat a beteggel, ugyanis egy meghitt beszélgetés után a páciens könnyebben elengedheti a feszültségeit és úgy indulhat el ezen a fontos folyamaton, hogy megkap tőlünk minden pozitív energiát. Én ebben hiszek és így próbálom a gyógyulásokat segíteni.

Mit szeret a munkájában?

A munkámban a betegekkel való beszélgetést szeretem a legjobban, nagyon jó élmény velük kommunikálni. A legnagyobb elismerés tőlük jön. Nagyon szeretem, amikor azt látom a páciensen, hogy valamit megértett. A betegekkel való munkámon kívül egyre szívesebben foglalkozom a téma továbbfejlesztésével.

A páciensek könnyen megnyílnak Önnek?

Típusfüggő. Ezt a munkát empátia nélkül nem lehetne végezni. Ezen kívül nagyon fontos a hitelesség, hogy a betegek bízzanak bennem. Érezzék, hogy lehet hozzám fordulni és kérdezni, csak így tudnak megnyílni. Fontos hozzátenni, hogy a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán katekéta szakon végeztem, ahol a hittudományi tárgyakon kívül filozófiát, etikát, lelki gondozást és pszichológiát is tanultam. Azt gondolom, hogy ezek ismerete nélkül nem tudnám ilyen színvonalon ellátni a feladataimat.

Mi ad Önnek sikerélményt?

Amikor a beteget meglátogatom a műtét után és azt mondja, hogy: „Minden pontosan úgy történt, ahogy előre megbeszéltük”, az nagyon jó érzés. Ezen kívül kézzel fogható eredmény például az, hogy minden betegnek elmondom a műtét előtt, hogy a műtét után a legelső felkelés csakis gyógytornász segítségével történjen, egyedül semmiképpen se induljon el. Ezt elmondják a gyógytornászok és a nővérek is. Így együttes erővel elértük, hogy a betegek megjegyzik, betartják és a statisztikákon látszódik is, hogy az elmúlt 10 évben mennyire alacsony volt a betegelesések száma intézményünkben. Ez is nagy sikerélmény számomra. Összességében annak örülök, amikor a páciens gyógyultan, elégedetten megy haza és ennek az eredménynek énmagam is részese lehettem.

Mi a szakmai küldetése?

Úgy gondolom, hogy minden intézményben kellene betegoktatót alkalmazni. Sajnos napjainkban inkább olyan betegségek vannak, amelyekkel az embereknek huzamosabb ideig együtt kell élni. Gondoljunk csak a gerincbetegségekre, a különböző ízületi megbetegedésekre, cukorbetegségre vagy a magas vérnyomásra. Nem beszélve az elöregedő társadalom okozta problémákról. Erre fel kell készülni minden intézménynek és betegoktatás, betegtájékoztatás révén pontos információkkal kell segítenünk a betegeket.

Ön szerint melyek az Országos Gerincgyógyászati Központ főbb erősségei?

Empátia, komplexitás és hitelesség. A munkatársaink empátiája kivételes, a betegek azt érzik, hogy gondoskodunk róluk, ez rengeteget számít. Az a tapasztalatom, hogy a betegeink jól és biztonságban érzik magukat az intézményünkben és mi mindannyian ezért dolgozunk.

Betegtájékoztató programunk 10 éves eredményeiről itt olvashat.