Az Országos Gerincgyógyászati Központ hazánk egyetlen olyan közfinanszírozott kórháza, amely a gerincbetegségek diagnosztikájának és kezelésének teljes spektrumát átfogja.

English

Gerincfájdalmat és izomsorvadást okoz a túlzott mobilozás

A túlzott mobilozás miatt kialakuló merev testtartás komoly nyak- és gerincfájdalmakhoz vezethet. Ha túl sokáig nézegetjük készülékünk kijelzőjét, akkor a helytelen testtartás miatt nagy nyomás nehezedik gerincünkre. Dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ reumatológus szakorvosa szerint tornával és a testhelyzetünk megváltoztatásával megelőzhetjük a gerincproblémákat.

Az emberi fej súlya 6 kg körül van. Gerincünk ezt a súlyt akkor tudja a legkönnyebben megtartani, ha fülünk és vállunk egy vonalban van, lapockánkat pedig hátrahúzzuk. Viszont minél inkább belemerülünk a virtuális világba, annál jobban megterheljük gerincünket. A gerinc normális ívének növekvő görbülete komoly teher gerincünk számára, különösen a nyaki részen. Akár 23 kg-nyi súlynak megfelelő nyomást jelenthet, annak függvényében, hogy a fejünket mennyire hajlítjuk előre.

Mennyire terheli gerincünket a mobil feletti görnyedés?

Egy vizsgálatban azt kutatták, hogy mekkora plusz teherrel jár a fej előrehajtási fokának emelkedése. Ha fejünk és törzsünk meghosszabbított vonala 0 fokot zár be, a terhelés normális, azaz kb. 4,5-6 kilót tesz ki. A fej 15 fokos előrehajlásánál 15 kilogrammot, 30 fok esetében 18 kilót, 60 foknál pedig már akár 27 kilogrammot is elérhet a gerincet érő terhelés! Ha mindehhez még figyelembe vesszük azt, hogy ez a terhelés mennyi ideig tart, akkor bizony még inkább elgondolkozhatunk azon, micsoda kihívásokat kell kiállnia gerincünknek, miközben mi szórakozunk, informálódunk vagy a barátainkkal beszélgetünk a tabletünkön vagy a mobilunkon.

Mennyi időt töltünk merev testtartásban?

700 és 1400 órát vehet el életünkből évente a mobilunk. Az napi 1-5 órát jelent, még ha ezt az időt nem is egyhuzamban töltjük el a monitor előtt, sok kicsi sokra megy. A merev testtartásnak később súlyosabb következményei is lehetnek. Ugyanis azoknak az embereknek, akik órákon keresztül görnyednek a telefon, tablet vagy számítógép előtt, nem működnek rendesen az izmaik, amelyek emiatt nem is tartják rendesen a gerincet.

Mihez vezet a mozgásszegény életmód?

Sajnos minél fiatalabb korban kezdődik el a mozgásszegény életmód, annál hamarabb kezdődhet meg az izmok helytelen működése, és ez egy gyerek vagy kamasz szervezetének esetében különösen ártalmas lehet, hiszen az ő izmaiknak még fejlődniük kéne, nem gyengülniük. Ha izmainkat nem mozgásra használjuk, hanem csak helytelen testtartásunk megtartására, akkor azok zsugorodni, gyengülni kezdenek, ez pedig idővel fájdalmat okoz. Szerencsénkre. A fájdalomnak köszönhetően ugyanis végre észrevesszük, hogy nem jól használjuk izmainkat.



Ha időben fordulunk orvoshoz és betartjuk a rendszeres tornára, a sok ülés mozgással történő tarkítására vonatkozó javaslatát, akkor a kezdeti panaszok még helyrehozhatók, mivel ilyenkor általában még nincs a gerinc szerkezetében kimutatható elváltozás.

Mit tehetünk gerincfájdalom megelőzéséért?

Dr. Somhegyi Annamária azt tanácsolja, hogy óránként legalább egyszer álljunk fel, változtassunk testhelyzetet, és néhány percig csináljunk valami teljesen mást, mint addig. Az álló testhelyzet egyébként is nagyon jót tesz a gerincnek, ezért az ülőmunkát végzők ragadjanak meg minden alkalmat a hétköznapok során, és ülés helyett inkább álljanak. Tömegközlekedéskor például nem csak az idősekkel tehetnek jót, hanem a saját gerincükkel is, ha ülőhelyüket átadják.

Nagyon jó, ha az ülést megszakító mozgás-szünetünkben néhány tornamozdulatot is csinálunk és átmozgatjuk többek közt a nyakunkat és vállunkat is. Ügyeljünk arra, hogy a jól ismert nyakkörzéskor egyszerre csak egy tengely körül mozgassuk fejünket. A legegyszerűbb, ha előre hajlítjuk a fejünket, majd visszaemeljük alapállásba, és így tovább mind a további három irányba: oldalra-vissza, hátra-vissza, oldalra-vissza, majd a fülünket a vállunk felé közelítjük előbb egyik oldalon, majd a másik oldalon is.

Vállkörzésnél is jobb a lassú mozgatás, ilyenkor figyeljük is meg a zsugorodott, fájó izmaink nyúlása okozta kellemes izomérzéseket. Hosszú távon azonban érdemes felkeresni egy gyógytornászt, aki személyre szabott kombinációkkal lát el minket. Ha a gyógytorna is a mindennapok része lesz úgy, mint a számítógép vagy az okostelefon, akkor jó eséllyel őrizhetjük meg akár életünk végéig gerincünk épségét.

Mindezek mellett természetesen roppant fontos a lehetőleg napi, de legalább heti 3 alkalommal végzett, 30 percig tartó, kipirulást, izzadást okozó rendszeres testmozgás is. Ettől sem kell megijednünk, mert ezek az idők teljesíthetők napi több részletben is és ezekbe beleszámít a lépcsőnjárás, a szatyrok cipelése, a házi- és kerti munka is.