Az Országos Gerincgyógyászati Központ hazánk egyetlen olyan közfinanszírozott kórháza, amely a gerincbetegségek diagnosztikájának és kezelésének teljes spektrumát átfogja.

English

Előzze meg a gerincbántalmakat!

A gerincbántalom valódi népbetegség, a kellemetlen nyak-, hát- és derékfájás tíz emberből legalább nyolcat érint. Helyes testtartással, az ergonómiai alapelvek és életmódbeli tanácsok betartásával, valamint rendszeres, gerinckímélő testmozgással sokat tehetünk a gerincproblémák megelőzése, azaz az elsődleges prevenció érdekében – árulta el interjúnkban Fehér Katalin, az Országos Gerincgyógyászati Központ vezető gyógytornásza.

A nyak-, váll-, hát- és derékfájdalom a leggyakrabban előforduló gerincbántalmak közé tartoznak. A fiataloktól kezdve a középkorúakon át egészen a nyugdíjasokig szinte mindenki találkozik velük élete folyamán. Aggodalomra azonban semmi ok, a gerincbántalmak jó része folyamatos odafigyeléssel megelőzhető.

 

Mivel terheljük legjobban gerincünket?

A mai kor embere nem minden esetben tudja elkerülni a gerinc számára megterhelő pozíciókat, a gerinc túlterhelését. Az iskolapad, a mozgásszegény életmód, valamint a számítógép és tévé előtt töltött szabadidő már az egészen fiatalok gerincét is megviseli, ugyanakkor az idősebbek is gyakran találkoznak a problémával a folyamatos ülőmunka, a pszichés túlfeszítettség és sok más körülmény (pl. túlsúly) miatt. A gerincbántalmak többsége abból fakad, hogy a mindennapok során nem megfelelően használjuk, helytelenül terheljük, illetve túlterheljük gerincoszlopunkat. A tartásért felelős izmainkat ilyenkor egyenlőtlen terhelés éri, egyes izmaink kórosan, görcsösen túlfeszülnek, más izmaink pedig ellazulnak, elgyengülnek, amelynek következtében felborul az izomegyensúly, helytelen tartás alakul ki. 

Milyen problémákhoz vezet a helytelen testtartás?

A helytelen testtartás nemcsak a gerincre, hanem az egész szervezetre kedvezőtlenül hat. A nyakon, a háton és a derékon húzódó izmok a fokozott igénybevétel miatt fáradnak, túlfeszülnek és kellemetlen érzésekkel bombáznak minket. A nyaki gerinc helytelen tartása akadályozza a vér szabad áramlását az agyba, ami okozhat gyakori fejfájást, fülzúgást, szédülést, gyengeségérzetet. A háti gerinc nem megfelelő tartása, a beesett mellkas és a tüdő összenyomása miatt légzésünk felületessé válik, ami fáradékonysághoz és a fizikai állóképesség gyengüléséhez vezet. Az ágyéki gerinc rossz tartása miatt túlzott nyomás alakulhat ki a belső szerveinken, ami emésztési zavart eredményezhet. Helytelen és hosszan tartó ülő helyzetben, az előbb vázoltak mellett az alsó végtagok hátsó felszínének nyomódása miatt keringési zavar, visszér alakulhat ki. Mindezek összessége pedig rossz közérzethez, ezáltal a koncentráció-, valamint a teljesítőképesség nagyfokú romlásához vezethet.

Miért fontos és kinek ajánlott a megelőzés?

A gerincbántalom népbetegség, ezért az előregondolkodás és a tudatos gerincvédelem akkor is kiemelkedően fontos, amikor a gerinc fájdalom és tünetmentes. Gyógytornászként úgy gondolom, hogy az egészséges, fájdalommentes gerincműködés fenntartása egyszerűbb, célravezetőbb és eredményesebb, mint a már kialakult gerincproblémák kezelése. Ezért a gerincproblémák megelőzésére történő fokozott odafigyelést mindenkinek javaslom, aki napi két óránál többet tölt ugyanabban a testhelyzetben, akinek éjszaka keresnie kell a legmegfelelőbb alváspózt, hogy ne elgémberedve ébredjen, és azoknak is, akik már tudják milyen érzés, amikor egy rossz mozdulat után képtelenek kiegyenesedni. Vagyis mindenkinek, aki szeretné még néhány évtizedig rendeltetésszerűen, fájdalom nélkül használni testének tartóoszlopát.

Hogyan tarthatjuk fenn gerincünk egészségét?

A helyes testtartás gyakorlásával, valamint gerinckímélő tornagyakorlatok rendszeres beiktatásával és az ergonómiailag megfelelő élettér kialakításával megelőzhetjük a gerincbántalmak kialakulását.

Helyes testtartás

Ha minden élethelyzetben, munkavégzés, otthoni feladatok, pihenés során, valamint testedzés közben figyelünk a helyes testtartásra, máris sokat tettünk gerincünk védelme érdekében.

Rendszeres mozgás

Sokat segít a kornak és az aktuális fizikai állapotnak megfelelő, gerinckímélő mozgásformák napi szintű beiktatása. Javasoljuk, hogy napközben többször szakítsuk meg a gerinc számára statikus, terhelő testhelyzetet és végezzünk nyújtó, lazító, légző és óvatos törzsmobilizáló gyakorlatokat. Erőteljesebb, hosszabb ideig tartó testedzés heti 2-3 alkalommal ajánlott.



A rendszeres mozgás növeli a testtudatosságot, erősebbé, rugalmasabbá teszi az izmokat, harmonikusabbá teszi a mozgást és segít elsajátítani a helyes tartást is. Emellett kedvezően befolyásolja a pszichés egyensúlyt, hozzájárul önmagunk jobb elfogadásához, növeli az önbizalmunkat, javítja a hangulatunkat, és jó közérzetet biztosít. Hatékony ellenszere lehet az elhízásnak, valamint hozzájárul a szexuális aktivitás megőrzéséhez. Testi és szellemi teljesítőképességünk megtartása segít fenntartani a megfelelő életminőséget. Emellett pedig jó esélyt ad számos betegség elkerülésére is.

Ergonomikus élettér

Érdemes figyelmet fordítanunk arra is, hogy munkahelyünkön ergonómiailag megfelelő és lehetőség szerint többféle ülőalkalmatosságot használjuk, valamint hogy az asztalunk és a monitorunk jó magasságban helyezkedjen el.

Otthonunkban figyeljünk a munkapult megfelelő magasságára, így megóvhatjuk gerincünket a túlterheléstől. Sokan nem gondolnak arra, hogy a gerinc megfelelő működéséhez szükséges a pihenés, ezért fontos az ergonómiailag megfelelő fekhely kiválasztása. Így reggel frissen és gerincfájdalom nélkül ébredhetünk.



A gerinc egészségének megóvása, megtartása sajnos napjainkban is inkább kívánság, mint valóság. A mai rohanó világban sokan úgy vélik, hogy szinte lehetetlen ennyi mindenre odafigyelni gerincünk védelme érdekében. Pedig tudatos életmódváltással, rossz szokásaink leépítésével, néhány szabály betartásával sokat tehetünk a gerincbántalmak kialakulásának megelőzésére. Higgyék el hosszútávon megtérül a befektetett energia!